Het is 5 voor 12: Bel jij straks nog met je prepaidkaart? Met deze tips wel!

De klok tikt: op woensdag 7 juni, in minder dan een week, zijn alle Belgische telecomoperatoren verplicht om prepaid-telefoonkaarten die niet tijdig geregistreerd zijn te blokkeren. Dat betekent dus dat je niet meer kan bellen, sms’en of surfen. Waarom? In de nasleep van de aanslagen in Parijs en Brussel trof de federale regering de maatregel dat alle gebruikers van herlaadkaarten zich kenbaar moeten maken. Maar ondanks bewustmakingscampagnes via alle mogelijke kanalen (soms zelfs één sms per dag), blijven meer dan een miljoen kaarten, over alle operatoren heen, nog anoniem. BASE lijst enkele tips op om trage beslissers toch nog over de streep te trekken.

Online inschrijving

Het is nog steeds mogelijk om je in enkele minuten online te registreren via de websites van de operatoren. De inschrijving wordt permanent als je een eID-kaartlezer gebruikt om je te identificeren.

Maar… de operatoren weten ook dat niet iedereen zo’n kaartlezer thuis in de lade heeft liggen. Daarom is er ook een andere optie: via een simpele herlaadbeurt met een Belgische bankkaart, kan je weer achttien maanden verder met je geïdentificeerde simkaart. Let op: deze optie is slechts tijdelijk. Als je je binnen die achttien maanden niet naar een winkel begeeft, zal de kaart alsnog worden geblokkeerd.

In de winkel

Even langsgaan bij een verkooppunt van je operator blijft natuurlijk de meest efficiënte manier. De medewerkers zijn er speciaal voor opgeleid en het is een formaliteit die slechts enkele minuten duurt. Breng wel zeker een geldig identiteitsdocument mee (zoals je identiteitskaart, een verblijfsvergunning, een (Europees) paspoort of een ander bewijsdocument (als je je kaart bent verloren). Let wel op: de verkooppunten dreigen de laatste dagen en uren overspoeld te worden door late beslissers. Via een online registratie (zie vorige paragraaf) kan je die wachtrijen wel vermijden.

Vrienden of familie registreren

Je beste vriend vertoeft in het buitenland en komt voor 7 juni niet meer terug naar België? Of is een van je familieleden opgenomen in het ziekenhuis?  Geen zorgen, het volstaat om een kopie van zijn of haar identiteitskaart bij te hebben en een toestemmingsbewijs. Vergeet natuurlijk ook niet je eigen identiteitskaart. Ouders kunnen natuurlijk ook hun kinderen registeren, maar de herlaadkaart komt dan wel op de naam van de ouders te staan, niet langer op die van de kinderen.

Vergeet andere apparaten niet

De herlaadkaarten zitten niet alleen in gsm’s en smartphones, maar ook in alarmsystemen, tablets en zelfs grasmaaiers. Die apparaten kunnen geen sms ontvangen over hun nakende deactivering, omdat er geen gsm-toestel aan gekoppeld is. Dus een gouden tip: kijk alle apparaten goed na en contacteer indien nodig de leverancier.

En wat na 7 juni?

De deadline is verstreken en je telefoon weigert elke oproep, met uitzondering van de hulpdiensten (en nee, dit is geen geldige reden om hen te bellen). Wat nu? Er zit niets anders op dan je naar het dichtstbijzijnde verkooppunt te begeven… waar u wellicht niet de enige zal zijn. Maar wees gerust: je nummer en je beltegoed zijn nog niet verloren en kan je nog redden als je je… Je raadt het al: identificeert! (Voor BASE-klanten: binnen twaalf maanden na de laatste herlaadbeurt).

De procedures kunnen variëren van operator tot operator, hier vind je alle info: http://identificatie-prepaidkaarten.be/

Coralie Miserque Porte-parole, Telenet