Het einde van roaming: 5 tips om onaangename verrassingen te vermijden

Maandag 12 juni 2017 Vanaf donderdag 15 juni is het zover: het einde van de roamingkosten in Europa. Geweldig nieuws net voor de zomervakantie, want we betalen dan evenveel in het buitenland als thuis om te bellen, sms’en en surfen. Maar er zijn enkele addertjes onder het gras. BASE lijst een aantal valkuilen op, die toch nog voor een duurdere factuur kunnen zorgen.

1. Enkel geldig in Europa… en in enkele andere landen

Belangrijk aandachtspunt: de bestemming. Het is goed om je kennis van de Europese Unie nog eens op te frissen en te weten welke landen er al dan niet toe behoren. Zo worden de roamingkosten bijvoorbeeld niet afgeschaft in Zwitserland. Hetzelfde geldt voor Turkije, dat misschien wel dichtbij Europa lijkt en daardoor verwarring kan veroorzaken. Voor IJsland, Liechtenstein en Noorwegen daarentegen is er wel een overeenkomst gesloten en betaal je dus niet meer voor roaming. Ook voor de Franse overzeese gebieden (Frans Guyana, Réunion, Guadeloupe, enzovoort) betaal je zoals thuis.

Het Verenigde Koninkrijk behoort nog altijd tot de Europese Unie, dus ook daar geldt de nieuwe regelgeving voor roaming. Voorlopig nog… want vanaf 2019, als de Brexit een feit is, komt daar wellicht verandering in.

2. Wat is een nationale en internationale oproep?

De nieuwe Europese regelgeving geldt enkel voor roaming in de strikte zin van het woord: als je iemand belt of gebeld wordt wanneer je in het buitenland bent. Als je beslist om een Spaans nummer te bellen vanuit België, met je Belgische abonnement, dan blijft dit een internationale oproep. Hier gelden dus nog altijd de internationale tarieven. Je inbegrepen minuten of sms'en kan je dus niet gebruiken.

Concreet:

  • Bel je vanuit België naar eender welk buitenlands nummer? Dan betaal je de internationale tarieven.
  • Bel je vanuit Frankrijk naar een Belgisch nummer, waar de persoon zich ook bevindt? Dan betaal je het nationale tarief
  • Ben je in Frankrijk en bel je een Europees nummer, waar de persoon zich bevindt? Dan betaal je het nationale tarief

Let dus op als je van plan bent om een abonnement af te sluiten met een operator in Frankrijk om het in België te gebruiken: de oproepen van je vrienden in België worden beschouwd als internationale gesprekken.

3. Maatregelen tegen misbruik

Europa heeft enkele maatregelen ingesteld voor het moment waarop alle roamingkosten volledig afgeschaft zijn. Ze wil zo vermijden dat EU-burgers op zoek gaan naar goedkopere buitenlandse operatoren die niet actief zijn in hun land. De operator kan je vragen om bij te betalen als je meer dan vier maanden per jaar belt of surft vanuit het buitenland. Een maatregel die de operatoren moet beschermen. Zij investeren immers in de ontwikkeling van hun netwerken om aan de vraag van de markt te voldoen. Het heeft dus geen zin om een abonnement in het buitenland af te sluiten om voortdurend te roamen… maar Erasmusstudenten hoeven zich geen zorgen te maken: enkel verbruik dat de spuigaten uitloopt, wordt bestraft!

4. Hou je verbruik in de gaten

De meeste mobiele operatoren bieden je de mogelijkheid om je verbruik (data, belminuten, sms) online te volgen. Een tool die vooral in het buitenland nuttig kan zijn, om te vermijden dat je volledig buiten bundel gaat. De operatoren zijn trouwens ook verplicht om je in het buitenland via sms te waarschuwen en je datadienst te deactiveren als je voor meer dan 60 euro extra kosten hebt. Je verbinding kan dan opnieuw geactiveerd worden, als je dat wenst. In sommige gevallen, zoals bij BASE, is het mogelijk om die limiet van 60 euro te verhogen of te verlagen.

5. WiFi blijft nog altijd een goede optie

Ben je niet zeker of de nieuwe regelgeving geldt op je vakantiebestemming, dan is het gebruik van WiFi nog altijd een goede optie. Door te surfen, berichten te versturen of te bellen via applicaties als Skype of WhatsApp, vermijd je bovendien dat je databundel snel is opgebruikt.

Over Telenet Group NV

Het credo van BASE is om producten en diensten voor mobiele telefonie aan te bieden die voldoen aan de essentiële behoeften van onze klanten, niet meer en niet minder. Wij geloven dat klanten zichzelf het beste kennen en daarom geven we hen de controle, zodat ze hun mobiele ervaring zelf kunnen beheren. We zetten ons in om hen alle tools te geven die ze nodig hebben om dit te doen en om hen te begeleiden en te ondersteunen, terwijl we hen eenvoudige, transparante diensten bieden die zijn afgestemd op hun behoeften. Bij BASE willen we dicht bij de mensen blijven.

BASE is een merk van de Telenet Groep (Belgische leverancier van ontspannings- en telecommunicatiediensten) dat mobiele telefoniediensten (bellen, sms'en en mobiele data) aanbiedt in heel België.

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Liersesteenweg 4, 2800 Mechelen
BTW BE 0462.925.669
RPR Antwerpen, afd. Mechelen