Het einde van roaming: 5 tips om onaangename verrassingen te vermijden

Vanaf donderdag 15 juni is het zover: het einde van de roamingkosten in Europa. Geweldig nieuws net voor de zomervakantie, want we betalen dan evenveel in het buitenland als thuis om te bellen, sms’en en surfen. Maar er zijn enkele addertjes onder het gras. BASE lijst een aantal valkuilen op, die toch nog voor een duurdere factuur kunnen zorgen.

1. Enkel geldig in Europa… en in enkele andere landen

Belangrijk aandachtspunt: de bestemming. Het is goed om je kennis van de Europese Unie nog eens op te frissen en te weten welke landen er al dan niet toe behoren. Zo worden de roamingkosten bijvoorbeeld niet afgeschaft in Zwitserland. Hetzelfde geldt voor Turkije, dat misschien wel dichtbij Europa lijkt en daardoor verwarring kan veroorzaken. Voor IJsland, Liechtenstein en Noorwegen daarentegen is er wel een overeenkomst gesloten en betaal je dus niet meer voor roaming. Ook voor de Franse overzeese gebieden (Frans Guyana, Réunion, Guadeloupe, enzovoort) betaal je zoals thuis.

Het Verenigde Koninkrijk behoort nog altijd tot de Europese Unie, dus ook daar geldt de nieuwe regelgeving voor roaming. Voorlopig nog… want vanaf 2019, als de Brexit een feit is, komt daar wellicht verandering in.

2. Wat is een nationale en internationale oproep?

De nieuwe Europese regelgeving geldt enkel voor roaming in de strikte zin van het woord: als je iemand belt of gebeld wordt wanneer je in het buitenland bent. Als je beslist om een Spaans nummer te bellen vanuit België, met je Belgische abonnement, dan blijft dit een internationale oproep. Hier gelden dus nog altijd de internationale tarieven. Je inbegrepen minuten of sms'en kan je dus niet gebruiken.

Concreet:

  • Bel je vanuit België naar eender welk buitenlands nummer? Dan betaal je de internationale tarieven.
  • Bel je vanuit Frankrijk naar een Belgisch nummer, waar de persoon zich ook bevindt? Dan betaal je het nationale tarief
  • Ben je in Frankrijk en bel je een Europees nummer, waar de persoon zich bevindt? Dan betaal je het nationale tarief

Let dus op als je van plan bent om een abonnement af te sluiten met een operator in Frankrijk om het in België te gebruiken: de oproepen van je vrienden in België worden beschouwd als internationale gesprekken.

3. Maatregelen tegen misbruik

Europa heeft enkele maatregelen ingesteld voor het moment waarop alle roamingkosten volledig afgeschaft zijn. Ze wil zo vermijden dat EU-burgers op zoek gaan naar goedkopere buitenlandse operatoren die niet actief zijn in hun land. De operator kan je vragen om bij te betalen als je meer dan vier maanden per jaar belt of surft vanuit het buitenland. Een maatregel die de operatoren moet beschermen. Zij investeren immers in de ontwikkeling van hun netwerken om aan de vraag van de markt te voldoen. Het heeft dus geen zin om een abonnement in het buitenland af te sluiten om voortdurend te roamen… maar Erasmusstudenten hoeven zich geen zorgen te maken: enkel verbruik dat de spuigaten uitloopt, wordt bestraft!

4. Hou je verbruik in de gaten

De meeste mobiele operatoren bieden je de mogelijkheid om je verbruik (data, belminuten, sms) online te volgen. Een tool die vooral in het buitenland nuttig kan zijn, om te vermijden dat je volledig buiten bundel gaat. De operatoren zijn trouwens ook verplicht om je in het buitenland via sms te waarschuwen en je datadienst te deactiveren als je voor meer dan 60 euro extra kosten hebt. Je verbinding kan dan opnieuw geactiveerd worden, als je dat wenst. In sommige gevallen, zoals bij BASE, is het mogelijk om die limiet van 60 euro te verhogen of te verlagen.

5. WiFi blijft nog altijd een goede optie

Ben je niet zeker of de nieuwe regelgeving geldt op je vakantiebestemming, dan is het gebruik van WiFi nog altijd een goede optie. Door te surfen, berichten te versturen of te bellen via applicaties als Skype of WhatsApp, vermijd je bovendien dat je databundel snel is opgebruikt.

Share

Latest News

Website preview
BASE lanceert pop-up stores in Wallonië: een nieuw concept voor een betere klantbeleving 
Marche-en-Famenne, 3 december 2024 – BASE lanceert in Wallonië een nieuw winkelconcept naast haar bestaande verkooppunten: pop-up stores. In de provincie Luxemburg openen in de komende weken twee tijdelijke winkels hun deuren: de eerste in Marche-en-Famenne op 3 december en de tweede in Arlon begin januari volgend jaar. Het is de bedoeling om dichter bij de klanten te staan, het potentieel van nieuwe locaties te testen en te experimenteren met nieuwe benaderingen van de klant, die later in de traditionele winkels kunnen worden toegepast. BASE stelt hier een nieuwe klantbeleving voor met een focus op digitale autonomie.  
press.base.be
Website preview
BASE met My BASE-app beloond voor investeringen in digitale klantenervaring
Tijdens de prestigieuze 'Innovation by Design Awards' van Fast Company kreeg de My BASE-app in augustus dit jaar een eervolle vermelding in de categorie ‘User Experience Design’ met “My Budget Control”. Een feature waarmee de app de BASE-klanten meer controle geeft over hun budget én aanrekening. En dat is niet alles: de app, die zijn tiende verjaardag viert, krijgt nu de hoogste score van de sector in België in de Apple App Store en de Google Play Store.
press.base.be
Website preview
BASE lanceert zich op de markt voor vast internet en televisie in heel België 
Vanaf 3 juni 2024 zal BASE naast haar mobiele diensten ook in heel België vast internet en televisiediensten aanbieden. Het nieuwe aanbod is competitief geprijsd en richt zich op consumenten die hun diensten zelf willen kiezen en alleen willen betalen voor wat ze echt nodig hebben, zonder compromissen op het vlak van de kwaliteit. BASE geeft haar klanten de vrijheid om het product te kiezen dat het beste bij hen past, met een levenslange korting voor wie meerdere BASE-producten kiest.  
press.base.be

Over BASE

Het credo van BASE is om producten en diensten voor mobiele telefonie, internet en televisie aan te bieden die voldoen aan de essentiële behoeften van onze klanten, niet meer en niet minder. Wij geloven dat klanten zichzelf het beste kennen en daarom geven we hen de controle, zodat ze hun diensten zelf kunnen beheren en enkel voor de diensten betalen die ze echt nodig hebben. We zetten ons in om hen alle tools te geven die ze nodig hebben om dit te doen en om hen te begeleiden en te ondersteunen, terwijl we hen eenvoudige, transparante diensten bieden die zijn afgestemd op hun behoeften, voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Bij BASE willen we dicht bij de mensen blijven.

BASE is een merk van de Telenet Groep (Belgische leverancier van entertainment- en telecommunicatiediensten) dat mobiele telefoniediensten (bellen, sms'en en mobiele data), internet en televisie aanbiedt in heel België.

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

 

Neem contact op met

Liersesteenweg 4, 2800 Mechelen BTW BE 0462.925.669 RPR Antwerpen, afd. Mechelen

www.base.be