Ruim een kwart meer sms’jes verstuurd door einde ramadan

%Er zijn aan het einde van de ramadan beduidend meer sms’jes verstuurd en meer telefoons verricht dan op een normale zondag. Ook het mobiele dataverbruik ging de hoogte in. Dat blijkt uit cijfers van het mobiele netwerk van telecomoperator Telenet. Moslims versturen aan het einde van de vastenmaand traditioneel veel wensen, selfies en foto’s van zelfgemaakte koekjes en andere zoetigheden naar elkaar. De stijging was vooral opmerkelijk in grootsteden Brussel, Antwerpen en Luik.

Telenet zag gisteren een opvallende stijging in het aantal sms’jes en telefoons op zijn netwerk (voormalige BASE-netwerk). Dat heeft allemaal te maken met het Suikerfeest, het einde van de ramadan. "Er werden in totaal 11.318.860 sms’jes verstuurd, dat is 28 procent of 2.511.586 berichten meer in vergelijking met vorige zondag (8.807.274)”, klinkt het bij Telenet. “Vooral in de ochtend rond 9 en 10 uur zagen we een sterke stijging van het aantal berichtjes.”

Ook het aantal telefoongesprekken steeg gisteren in vergelijking met de zondag ervoor. “We noteerden een stijging van elf procent en ook hier zat het grootste verschil in de ochtend.” Veel moslims bellen na het gebed in de moskee voor het Suikerfeest familie en vrienden op om elkaar elkaar ‘ied mubarak’ of een gezegend feest te wensen. “In grootsteden Brussel, Antwerpen en Luik werd er nog meer gebeld: daar zagen we een stijging van 18 procent.”

Net zoals op oudejaarsavond worden de wensen ook tijdens de ramadan vooral overgemaakt via sociale media als Facebook, Twitter en apps als WhatsApp en Instagram. “Voor mobiele data is de stijging op dit moment echter veel moeilijker vast te stellen, aangezien we het dataverbruik al enkele weken zien stijgen naar het begin van de vakantie toe. We kunnen dit dus niet enkel toeschrijven aan het einde van de ramadan.”

Over Telenet Group NV

Het credo van BASE is om producten en diensten voor mobiele telefonie aan te bieden die voldoen aan de essentiële behoeften van onze klanten, niet meer en niet minder. Wij geloven dat klanten zichzelf het beste kennen en daarom geven we hen de controle, zodat ze hun mobiele ervaring zelf kunnen beheren. We zetten ons in om hen alle tools te geven die ze nodig hebben om dit te doen en om hen te begeleiden en te ondersteunen, terwijl we hen eenvoudige, transparante diensten bieden die zijn afgestemd op hun behoeften. Bij BASE willen we dicht bij de mensen blijven.

BASE is een merk van de Telenet Groep (Belgische leverancier van ontspannings- en telecommunicatiediensten) dat mobiele telefoniediensten (bellen, sms'en en mobiele data) aanbiedt in heel België.

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Liersesteenweg 4, 2800 Mechelen
BTW BE 0462.925.669
RPR Antwerpen, afd. Mechelen