Het mobiele internetverbruik tijdens de festivals is deze zomer verdubbeld

Net zoals elk jaar zijn ook deze zomer weer tienduizenden Belgen afgezakt naar de festivalweiden en andere evenementen. Ze hebben er volop genoten van muziek, sport of cultuur. Maar ook voor de mobiele operatoren is de zomer altijd weer een bijzonder seizoen. Zo hebben de teams van BASE Company tijdens meer dan 250 evenementen specifieke maatregelen genomen. Daarmee wilden we de dekking van het netwerk tijdelijk optimaliseren om zo in alle omstandigheden zowel de continuïteit van de dienstverlening als de klantenervaring te kunnen veiligstellen.

De zomerfestivals lokken een overwegend jong publiek dat de nieuwste technologieën helemaal in de armen heeft gesloten. Bijgevolg zijn de festivals ook voor de operatoren een heus ‘gebruikslaboratorium’. En ook dit jaar hebben we de waargenomen tendensen op het vlak van de mobiele telefonie en de evolutie van het gebruik bevestigd gezien.

EEN STEEDS GROTERE BOOM

Vandaag, beschikken meer dan zes op de tien Belgen over een smartphone. Het mobiele internetgebruik in België kent dan ook een razendsnelle groei. Als we uitgaan van de grootste tien zomerevenementen, blijkt dat het mobiele internetverbruik (3G en 4G) van de festivalgangers die gebruikmaken van het netwerk van BASE Company is verdubbeld in vergelijking met 2014 (+98%). De top drie van de evenementen waarop de meeste mobiele data zijn uitgewisseld, ziet er zo uit: Tomorrowland (4.515 gigabyte; + 181%), Pukkelpop (3.363 gigabyte; + 130%), en Rock Werchter (2.624 gigabyte; + 158%). De City Parade die dit jaar in Charleroi plaatsvond, liet de grootste stijging optekenen. Over de twee dagen gezien, nam het gebruik toe met liefst 284%.

NIET TEN KOSTE VAN HET TELEFOONVERKEER

De Belgische festivalganger surft steeds meer, maar blijft tegelijkertijd ook telefoneren. En nog altijd evenveel. BASE Company noteerde dit jaar op z’n netwerk zelfs een lichte stijging van het aantal belminuten tegenover 2014 (alle samen +5%). Getuige daarvan zowel Tomorrowland (10.375 uren; + 10%) als Rock Werchter (+5%) en Pukkelpop (+10%).

Het mobiele internet blijkt het sms’en dan weer steeds meer te verdringen. Die trend was al voelbaar in 2014: het versturen van tekstberichten is in vrije val. Met uitzondering van het Dour Festival, waar de stijging opmerkelijk is (1.277.508 verstuurde sms’jes, + 32%), en Graspop Metal Meeting (+16%), zijn er op alle grote zomerevenementen aanzienlijk minder sms’jes verstuurd dan vorig jaar (zie hieronder).

STREAMING OP DE CAMPING VERDRINGT SMSEN

Toch blijft sms’en in bepaalde omstandigheden het geëigende communicatiemiddel: om de vrienden teug te vinden in de massa, bijvoorbeeld, of om ergens af te spreken. Op Tomorrowland is 49% van de sms’jes verstuurd in een beperkte straal rond het podium, tegenover 29% in de omgeving van de site en 20% op het kampeerterrein.

Een interessante vaststelling is dat het mobiele internetverbruik er hier helemaal anders uitziet. Op Tomorrowland was het kampeerterrein goed voor de helft van het mobiele internetverkeer (3G en 4G) dat via ons netwerk is verlopen. Via streaming zijn er duizenden video’s bekeken. De festivalganger blijkt zijn vrienden en naasten voornamelijk op te bellen uit de buurt van het lawaai. Zo vond 55% van de oproepen op Tomorrowland plaats ver weg van de podia of op het kampeerterrein.

78% 'ROAMERS' OP SPA-FRANCORCHAMPS

Onze festivals en grote zomerevenementen blijven ook heel wat buitenlanders aantrekken. Op Werchter was roaming goed voor 18% van het mobiele internetverkeer op het netwerk van BASE Company. Spa-Francorchamps en zijn Grand Prix 2015 spannen de kroon. 78% ‘roamers’ namen er tijdens het weekend samen 70% van het mobiele internetverkeer voor hun rekening.

61% van de gebruikers van ons netwerk op Tomorrowland, ten slotte, beschikte over een 4G-smartphone.

Top 10 – meest mobiele internet verbruik (2015 vs. 2014)

1. Tomorrowland (+181%)
  2. Pukkelpop (+130%)
  3. Rock Werchter (+65%)